Interjú Sárvári Ferenccel, volt révais diákkal

2021.10.31

Készítette: Mravik Zita, Fenyvesi János, Szabó Dániel

Bemutatkozás:

Sárvári Ferenc vagyok, a Révai Miklós Gimnáziumban végeztem 2020 nyarán, és F osztályos voltam, ami azt jelenti, hogy a 6 osztályos képzésben vettem részt. A Révaiban kilencedikes koromban lettem a diákönkormányzat tagja, először rendezvényszervezőként, majd a 10. osztályban lettem a gólyamentor részlegnek az elnökhelyettese és tizenegyedikben lettem gólyamentor elnök. Nagyon sok gólyatábort is szerveztem, kilencedik osztálytól kezdve szerintem minden évben vagy a nagy, vagy a kis gólyatáborban részt vettem, mint szervező és csapatkapitány.

Amikor választásra került a sor, akkor miért a Révaiba felvételiztél?

Én egyházi általános iskolába jártam és akkor hallottuk ezt szüleimmel, hogy van hatosztályos gimnázium és eredetileg próbaként írtam meg ide a felvételit, hogy kipróbáljam hogy menne egy hatosztályos felvételi vizsga, majd bekerültem a szóbeli részére is (hatosztályos felvételi során szóbeli rész is van). Azt is teljesítettem és akkor úgy voltunk vele, hogy ha felvesznek, felvesznek, és akkor eljövök, ha nem, akkor meg nem. Végül sikeresen bekerültem az iskolába, és így eljöttem. Úgyhogy az, hogy a Révaiba jöjjek tanulni, teljesen véletlenszerűen jött az életembe, de egy nagyon jó véletlen volt és nem is bántam meg.

Mi volt a Révais éveid alatt a legnagyobb kihívás, amivel szembesültél?

Ez egy nehéz kérdés. Most így visszagondolva én azt mondanám, hogy összeegyeztetni azt, hogy az ember tanuljon is, a saját elvárásaihoz képest jól teljesítsen és szociális életet is éljen. Szerintem ez volt talán az egyik legnagyobb kihívás.

Mi az, ami miatt a leginkább visszavágysz a Révaiba?

Nagyon szerettem a Révais közösséget. Az osztályban is nagyon jól megvoltunk így együtt és ott is volt több kisebb csoport, nekem is megvolt a saját csoportom, akikkel együtt beszélgettünk és együtt mentünk mindenhova.

Milyen délutáni elfoglaltságaid voltak az éveid során?

Nagyon szerettem a Révais szakköröket. Hetedik osztályos koromtól kezdve minden évben jártam kémia szakkörre egészen tizedikig és kémia előkészítőre is jártam tizenkettedikben, hisz nagyon szerettem a kémiát. Matek szakkörökre is jártam, akkor nem minden évben, de azt hiszem, 11-12-ben akkor jártam matek szakkörre is, és péntekenként Kolozsvári tanár úr happy röpije volt a legjobb az összes szakkör közül, hisz az osztályból nagyon sokan eljártunk és mindig alkottunk egy csapatot.

Mikor döntötted el, hogy DÖK-ös szeretnél lenni, és miért vállalkoztál erre?

Szerintem nyolcadikban döntöttem el azt, hogy DÖK tag szeretnék lenni, mert a DÖK-ösök rengeteg programot szerveztek és én is közéjük szerettem volna tartozni.

Melyik gólyatáborodat élvezted a legjobban és mi volt annak a témája?

Ami nagyon megmaradt bennem, az szerintem a saját, kilencedikes gólyatáborom volt, ott katonaság volt a téma, illetve a legutolsó gólyatáborom, ami még nagyon-nagyon emlékezetes volt számomra. Ott azt hiszem, kalózok voltunk. Ez volt az utolsó úgymond találkozásom a Révaisokkal, hiszen abban az évben voltam tizenkettedikes, és már leérettségiztem.

Miből érettségiztél és milyen faktokra mentél?

Matematikából, történelemből és irodalomból érettségiztem, hiszen ezek a kötelező tantárgyak, ezek mellett angol nyelvből és kémiából érettségiztem, kémiából emelt szinten, és matek, illetve kémia faktra jártam.

Melyik egyetemre mentél tanulni?

Az Eötvös Loránd Tudományegyetemnek a természettudományi karán tanulok , mint kémiás és matekos középiskolai tanár.

Visszajönnél a Révaiba tanítani?

A hosszú gyakorlatomat a hatodik évben azt valószínű a Révaiban szeretném elvégezni, és utána örülnék neki, hogyha ott tudnék maradni, és ebben a gimnáziumban tudnám elkezdeni a tanári pályafutásomat. Szóval mindenképpen szeretnék majd egyszer, hogyha nem is ekkor, de majd később egyszer visszamenni a Révaiba és tanítani.


Miért szeretnél tanárként dolgozni?

A kémia és a matematika mindig is nagyon vonzott, illetve szerettem is mind a kettőt és nagyon szerettem emberek között is lenni. Úgyhogy így a kettőt kombinálva jött az, hogy én tanár leszek, emellett szeretek magyarázni is, úgyhogy emiatt már nagyon régen, szerintem hetedikes koromban kialakult bennem ez a gondolat és azóta pedig egyre több a motivációm, hogy tanár legyek.

A szakma megbecsültsége, vagy a fizetések nem aggasztanak?

A jelen állás szerint a fizetések nem a legjobbak, meg a tanári szakma sem a legmegbecsültebb szakma, de én bizakodom, még négy évem van, amíg tanulok, és majd csak utána kezdek el úgymond tanítani. Ez még sok idő, ezalatt rengeteg minden változhat, de engem nem riaszt vissza az, hogy milyen a megbecsültsége, illetve a fizetése a szakmának, én ezt szeretném csinálni az életemben, és most már vannak olyan motivációim is, hogy azért is szeretnék tanár lenni, hogy megszerettessem a természettudományokat, például a kémiát a diákokkal, hogy ne rettenjenek vissza tőlük.

Hogyan hoztad meg a döntést, hogy milyen irányban szeretnél továbbtanulni? Mit tanácsolsz annak, aki ezelőtt a döntés előtt áll?

Számomra ez viszonylag könnyű volt, mert már 11. előtt tudtam, hogy matek- és kémiatanár szeretnék lenni, ezáltal nyilván a matekot és a kémiát vettem fel faktnak is. Ezenkívül német- és angolfakultációra jártam, mert mindkettőből szerettem volna nyelvvizsgát szerezni és leérettségizni, ami sikerült is szerencsére. Annak, aki nem tudja, hogy mit válasszon faktnak, én azt tudnám javasolni, hogy kérdezzen. Felsőbb éveseket, idősebbeket, akiknek több tapasztalatuk van a témában. Akár a barátaival is megvitathatja az ember, de az is jó megoldás, ha megpróbál egy "listát" összeállítani, hogy mi az, ami egyáltalán nem érdekli stb. Emellett a Felvi.hu oldalát is tudom ajánlani annak, aki egyetemben gondolkozik, mert ott le van írva, hogy melyik egyetemen milyen szakokat tanítanak, milyen követelmények vannak... Plusz az adott intézmény honlapján is lehet találni külön szakleírásokat, tanterveket, fontos infókat. A másik fő tényező pedig szerintem az, hogy az ember hol szeretne tanulni? Ha az adott illető nem annyira szereti a nyüzsgést, akkor lehet, hogy nem Budapest az ideális hely. Ezt is érdemes eldönteni, de leginkább az a fontos, hogy mi az, ami igazán érdekli.

Mik a jövőbeli terveid?

Most töltöm a 2. évemet az egyetemen, ezzel együtt még van négy évem, ameddig tanulok. Aztán utána a hosszú gyakorlatomat fogom csinálni, és nagyon jó lenne, ha nem csúsznék egy félévet sem. Igazából ezek az elsődleges terveim, aztán ha eljön az az idő, hogy a hosszú gyakorlatomhoz kell iskolát választanom, akkor nagyon szeretném a Révaiban tölteni ezt az időszakot. A diploma megszerzése után pedig el szeretnék kezdeni tanítani, és nagyon örülnék, ha a pályafutásomat a Révai Gimnáziumban kezdhetném.

Mit tartasz a legfontosabb értéknek az életben?

Ez egy nagyon nehéz kérdés, de talán az emberi kapcsolatokat. Hogy vannak barátaim, emberek, akikkel tudok beszélgetni bármiről, találkozni, ez számomra nagyon fontos. Még most is nagyon jóban vagyok a volt osztálytársaimmal az iskolából, és bár szinte mindenki máshol tanul, mindig találunk valamilyen megoldást a beszélgetésre. Van, hogy Discordon keresztül kommunikálunk, hogy ki hogy van, mik történtek, hogy megy az egyetem? Én ezeket a kapcsolatokat tartom a legfontosabb értéknek.

Milyen kapcsolatban vagytok az osztállyal így érettségi után?

Úgy érzem, hogy jó kapcsolatot ápolok elég sok emberrel az osztályból. Olyan is szokott lenni, hogy Pesten összefutunk, mert viszonylag sok ember, az osztály negyede jött Budapestre tanulni. Akik pedig nem, azokkal videóhívásban, vagy Messengeren szoktunk beszélgetni. Van osztálycsoportunk is, oda is szoktunk néha írogatni, vagy mémeket küldözgetni. Szerintem jól fent maradt a kapcsolatunk.

Milyen mértékben határozta meg a Covid a végzős éveteket?

Erősen meghatározta, de azért nem maradtunk ki mindenből. Szalagavatónk még volt, mert azt februárban tartották, és ugye márciusban kezdődött a karantén. Az szuperül sikerült, nagyon jól összehoztuk, és szerintem mindenki élvezte. A ballagásunk viszont rendes formában sajnos elmaradt, online formában került megrendezésre. Az osztályban sokan úgy éreztük, hogy ez nem volt az az igazi, révais befejezés, mert úgy maradt meg a fejünkben, hogy pénteken még mentünk iskolába, aztán hétfőn már otthonról tanultunk, és következett az érettségi. Viszont az akkori lehetőségekhez képest ez az online ballagás volt a legkivitelezhetőbb.

Végzősként hogy élted meg az online oktatást, előnyödre vált, vagy inkább hátráltatott?

Megmondom őszintén, számomra az online oktatás egy kis hátrányt jelentett, főleg ilyen hirtelen. Nekem a rendes iskolai oktatás sokkal jobban bevált, hiányzott, hogy bejárjak az iskolába, figyeljek, jegyzeteljek, megírjam a házit, stb. Ennek ellenére mindenből sikeresen le tudtam érettségizni, csak otthon azért egy kicsivel nehezebb dolgom volt. Ráadásul az érettségi is nagyon bizonytalan volt, nem tudtuk pontosan, hogy hogyan lesz ez az egész. Mindenféléről volt szó, aztán az is viszonylag későn derült ki, hogy nálunk csak írásbelik lesznek, úgyhogy nem volt egyszerű a helyzet.

Az egyetemhez képest mennyire volt nehéz az érettségi?

Mondjuk egy vizsgámra nagyjából annyit tanulok, mint amennyit a kémia emelt szintű érettségire készültem. Jó sok anyagot veszünk az egyetemen, és viszonylag mélyen belemegyünk egy adott témába. Sok a definíció, sok a bizonyítás, bár ez a mateknak és a kémiának köszönhető. Összefoglalva talán az egyetemi vizsgák nehezebbek, mint egy középszintű érettségi.

Mi a kedvenc sorozatod?

Nincs kimondottan kedvenc sorozatom, én olyan típusú ember vagyok, akinek ha olyan a kedve, akkor keres valamit a Netflixen, és mondjuk hogyha 8-10 részes az a sorozat, akkor én azt ott végignézem. Ezért szokott olyan lenni, hogy ha tetszik egy sorozat, akkor azt megnézem egy nap alatt. Mindig úgy vagyok vele, hogy na, akkor mégegy részt megnézek, de aztán nem tudom abbahagyni. Nyilván ez nem a legjobb, de szerintem kellenek ilyen napok is, amikor kikapcsolódom, és csak pihenek. Emellett nagyon szeretek sütni, főzni, zenét hallgatni és táncolni, ezek mind segítenek a kikapcsolódásban.


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el